Autobusy międzymiastowe

EUROLIDER 9

Autobus międzymiastowy o długości 9 m przeznaczony do wszelkiego rodzaju przewozów regularnych i okazjonalnych, takich jak obsługa regionalnych linii pasażerskich, przewozów pracowniczych, wycieczek.

Pojazd zaprojektowany z wykorzystaniem wieloletnich doświadczeń zdobytych w czasie produkcji i eksploatacji autobusów rodziny LIDER i TRAMP. Wyróżnia się doskonałą zwrotnością, wysokim współczynnikiem mocy do masy, co w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji i solidną konstrukcją stanowi atuty warte rozważenia w trakcie podejmowania decyzji zakupowych. Autobusy tego typu eksploatowane są przez krajowe przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej oraz lokalne instytucje samorządowe: powiatowe, miejskie i gminne.

W porównaniu ze swoimi poprzednikami, EUROLIDER 9 posiada m. in. zmieniony design oraz zmodernizowane stanowisko pracy kierowcy. Zdecydowanie powiększona szyba przednia stanowi obecnie 65% powierzchni ściany przedniej. Oświetlenie sufitu, przejścia i stopni zmieniono na diodowe (LED), co podniosło trwałość i energooszczędność układu elektrycznego.

Autobus produkowany jest również w wersji przystosowanej do przewozu osób niepełnosprawnych, a także w wersji przeznaczonej do przewozów szkolnych.

Rama kratownicowa przestrzenna integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.

Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D290C EURO VI, moc 211 kW (287 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.

Zespoły jezdne
Tylny most: DANA.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 285/70 R19,5.

Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny, sprężynowy, działający na koła tylne.

Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kolumna kierownicza: regulowana ze zintegrowanym przełącznikiem świateł.

Układ elektryczny
24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 200 Ah.

Konstrukcja nadwozia wykonana z profili prostokątnych ze stali nierdzewnej, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.

Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + nagrzewnice.

Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej

Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.

Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.

Pojemność przestrzeni bagażowej: 2,0 m3

Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 39, stojących 19, ogółem 58.

Fotele pasażerskie wysokie, sztywne z podłokietnikami od strony przejścia.

Sufit i ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną
antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.

Zestaw audio.

– Automatyczna skrzynia biegów z retarderem.
– Układ centralnego smarowania.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Okna termoizolacyjne.
– Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Fotele pasażerskie uchylne.
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo).
– Fotel pilota.
– Fotel kierowcy podgrzewany elektrycznie.
– Stolik do montażu kasy fiskalnej.
– Sufit i ściany boczne tapicerowane tkaniną.
– Instalacja 230 V.
– CB radio.
– Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej.
– WiFi.
– Zestaw audio-video DVD.
– Lodówka, automat do napojów.
– Elektroniczne tablice informacyjne.
– Ozdobne kołpaki kół.

LIDER 10

Autobus międzymiastowy o długości 10,8 m o sprawdzonej konstrukcji, przeznaczony do obsługi ruchu międzymiastowego i podmiejskiego oraz do zadań specjalistycznych.

Różnorodne aplikacje autobusu są możliwe dzięki urozmaiconemu wykorzystaniu wnętrza, zmianom w zakresie wykonania podłogi, ścian działowych i drzwi oraz odpowiednio dobranemu wyposażeniu.

Zmienność konfiguracyjna pozwala na maksymalne wykorzystanie pojazdu w zależności od potrzeb niemal każdego przedsiębiorstwa transportu publicznego, zarówno na krótszych jak i na dłuższych trasach.

Wygodne fotele, klimatyzacja i wiele innych urządzeń montowanych w autobusie LIDER 10 zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżowania dla pasażerów oraz komfort pracy kierowcy.

Spośród wersji przeznaczonych do zadań specjalnych dużą popularnością cieszy się autobus dla ośrodków szkolenia kierowców, wyposażony w siedzenie i panel sterowania dla instruktora, dodatkowe lusterka i pedały oraz odpowiednie oznakowanie zewnętrzne.

Kolejne dostępne opcje to np. pojazd uprzywilejowany dla straży pożarnej, autobus szkolny z obniżoną podłogą w przedniej części, mobilny warsztat dla kopalnictwa naftowego i pojazd szybkiego reagowania dla brygady ratownictwa górniczego.

Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze współpracującym szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.

Układ napędowy
Silnik: CUMMINS B6.7E6D320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.

Zespoły jezdne
Tylny most: ZF.
Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.

Hamulce
Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
Postojowy: mechaniczny z siłownikiem sprężynowym, działający na koła tylne.

Układ kierowniczy
Przekładnia kierownicza: ZF ze wspomaganiem hydraulicznym.
Kierownica: z regulowanym położeniem w dwóch płaszczyznach i blokadą.

Układ elektryczny
24 V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.

Konstrukcja nadwozia wykonana ze stalowych profili prostokątnych, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.

Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + konwektory + nagrzewnice.

Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.

Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.

Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.

Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,4 m3

Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 41 – 43, stojące 13 – 15, ogółem 54 – 58.

Fotele pasażerskie wysokie, sztywne z podłokietnikami od strony przejścia.

Sufit i ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną  antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.

Zestaw audio.

– Układ centralnego smarowania.
– System ECAS.
– System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach.
– Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika.
– Inteligentny ogranicznik prędkości.
– Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka.
– Kamera cofania.
– System monitoringu.
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi.
– Fotele pasażerskie uchylne.
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo).
– Fotel pilota.
– Sufit i ściany boczne tapicerowane.
– Instalacja 230 V.
– CB radio.
– Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej.
– WiFi.
– Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory).
– Lodówka, automat do napojów.
– Elektroniczne tablice informacyjne.
– Ozdobne kołpaki kół.